GDPR

GDPR-unk létrehozásakor az egyszerűségre törekedtünk. Ha megjelensz bármilyen club-os rendezvéneny azzal automatikusan elfogadod, hogy bármikor készülhet rólad fotó, videó vagy bármi amit közzé is tehetünk. 

Társaságunkban megtalálható gyakorlatilag a teljes 123-as paletta, a kombitól a kupéig, a benzinestől a dieselig, a pirostól a zöldig. Sokan közülünk már az újabb típusok felé is eltolódtak, akadnak 190-esek és 124-es járművek is.

AUTÓINK
  • Grey Facebook Icon

© 2019 Mercedes Benz W123 Club Hungary. A régi weboldal ide kattintva érhető el.

40 ÉVES A MERCEDES-BENZ W123 - KLUBTALÁLKOZÓ

Közel 300 csillagos autóval és több mint 500 fő részvételével zajlott a W123-as rajongói klub és a SpeedWorld Hungary közös szervezésében megrendezett jubileumi sokadalom szeptember 10-én, a kiskunlacházi reptéren. Nem csak határon innen kimagasló ez a létszám, ugyanis a szervezők szerint ilyen grandiózus szülinapi partit még Németországban – ahol az öt gyártási hely közül négy a volt NSZK területén található – sem tartottak.

Az 1953-as Pontontól a 2016-os (W213-as kódjelű) E-osztályig minden korszak nagyját felsorakoztatták a Mercedes-Benz W123 Club Hungary egy héttel ezelőtti összejövetelén, melynek apropóját a modell megjelenésének 40. évfordulója adta. Aki az autók miatt érkezett, annak a kreativitás, a szépség és időnként a groteszk humor kifogyhatatlan tárházát jelentették a látottak, egyébként pedig kortól és nemtől függetlenül mindenki számára biztosítva volt a maradandó élmény a reggeltől estig tartó eseményen.

Kövesdi Dénes, a klub társelnöke az esemény után elmondta, hogy egyidejűleg a helyszínen lévő W123-asok számában is nagy áttörést hozott az esemény, ugyanis a klub 2008-as fennállása óta nem volt alkalom, ahol száz darabot megközelítő számban sorakoztak volna fel a tagok autói, itt viszont erre is sor került. A könnyed, családi szórakozást jelentő programok mellett a mély szakmai diszkurzusoknak alapot adó szépségverseny, gyártás- és modelltörténet folyamatos bemutatása, vezetéstechnikai bemutató és képzés, valamint élményautózás, tesztvezetés és csillagtúrás vetélkedő is várta az odalátogatókat.

A groteszk humor első morzsáját számomra a középen kiállított modellek között látható pompakocsi jelentette. Az 1984-es 300D-jelű szedánból készült halottaskocsi kicsit morbid, de érthető szubjektivitással átitatott humorral hirdette, hogy az autógyártás 1992-ben örök nyugovóra tért. A pompakocsi egyébként az olaszországi Bassano del Grappában készült a CASALE cég megrendelésére, akik azóta fúzionáltak a mai napig működő PILATO gyárral. A szélvédő mögé helyezett leírás alapján megtudtuk, hogy csupán 74 ezer kilométert futott az autó Reggio Calabriában, mielőtt hazánkba került, és nincs pontos számadat arról, vajon hány maffiózó utazott benne utolsó útjára. A hajtáslánc egy 80 lóerős, háromliteres dízelmotorból és egy négyfokozatú automata váltóból áll, melyet a temetői használat miatt egy redukciós áttétellel is felszereltek a sétatempójú haladás érdekében.

A kiállított modellek között természetesen megszámlálhatatlan volt azok száma, melyekkel „megér egy misét” alapon, szívesen elidőztünk volna. Az egyedi díszítésekről is külön fejezetet nyithatnánk, hiszen az ADAC egykori jelképeitől a szerencsepatkón át a bólogató kiskutyáig mindenfajta cicoma megjelent az autókon, visszaidézve a régi szép időket, ugyanakkor a W123-tól távol álló modellek is elcsavarták időnként a fejünket. Az elményautózást egy V8-as, kompresszoros SL55 AMG-vel hirdették meg a szervezők, de láthattunk E50 AMG-t, Lorinser tuningos, 5 literes 445 lóerős S-osztályt, Freddie Mercury-s 230CE-t is a felhozatalban, valamint a nagymotoros „kis fecskét”.

A fecskefarkú német autó 1966-ból - így szivárgott be egy kis amcsi autós vonulat a német autógyártásba

Ez utóbbi modell egy 10 évvel ezelőtt restaurált 1966-os évjáratú W110-es, melynek elöl-hátul tárcsafékes megoldása, hatszemélyes utastere, kormányváltója legalább olyan műszaki csemege egy benzinvérű számára, mint a 2300 köbcentis, 120 lovas dupla karburátoros motorja. A tulajdonos elmondása szerint a restaurálást nem vitrinben tárolás és tréleren mozgatás követte, a 230-as típusnéven futó oldtimer több mint százezer kilométer örömautózásban volt partnere szerető gazdájának.

A fentieket folytassuk egy kicsit komolyabb témával, hiszen a W123-as nevéhez számtalan innováció is kapcsolódik, melyek az autógyártás teljes egészére és ezáltal a mai közlekedésbiztonságra is nagy hatással voltak. Kezdjük is az ABS-szel és az enélkül felszerelt autók viselkedésének demonstrációjával, melyet a SpeedWorld Hungary instruktorai szemléltettek. Az ABS nélküli autó egy W123 230CE volt, melyet eltérő tapadási felületen 70 km/h-ás sebességről megfékezve jól láthatóan keringőre vitt az elsősorban stabilitást és irányíthatóságot adó technika hiánya, ugyanis a második esetben (bordó kombi) a fékezést követően már nem változott meg a jármű haladási iránya. Végül, a napjaink technikai színvonalát magasan képviselő E-osztállyal már 100 km/h feletti sebességnél történt minden, de az egyenletes lassuláson és megnövekedett fékúton kívül semmi változást nem engedett az ESP/ABS kombinált működése.

A vezetőoldali légzsákot, az aktív és passzív biztonsági berendezéseket (mint például a biztonsági kormányoszlop), melyek egytől-egyig a W123 után jelentek meg a sorozatgyártású autókban, már szerencsére nem kellett bemutatni senkinek. Az autós parádéban megszokott programok a szülinapos tortájának felvágásával, és a szépségverseny dobogós helyezettjeinek kihirdetésével folytatódtak. Az első helyen egy AMG tuningos W123-as végzett, a második, harmadik helyezett sajnos már nem várta meg az eredményhirdetést. Zárógondolatként egy mondat ragadt meg bennem, amit az 1976-os beharangozó kisfilmben mond a narrátor, ami már csak azért is ide illő, mert ha nem lenne igaz, nem lett volna mit ünnepelnie az itt egybegyűlteknek. A legtöbb ország autós kultúráját meghatározó modellről anno azt mondták, hogy „Sooner or later every car falls apart, ours does it later”! Ami magyarul annyit tesz, hogy előbb vagy utóbb minden autó darabokra hullik, a miénk (W123), csak később. Boldog születésnapot W123!

KÖSZÖNJÜK DÉNES!

FORRÁS: autoszektor.hu Képek és szöveg: Horváth Miklós