AUTÓINK

Társaságunkban megtalálható gyakorlatilag a teljes 123-as paletta, a kombitól a kupéig, a benzinestől a dieselig, a pirostól a zöldig. Sokan közülünk már az újabb típusok felé is eltolódtak, akadnak 190-esek és 124-es járművek is.

GDPR

GDPR-unk létrehozásakor az egyszerűségre törekedtünk. Ha megjelensz bármilyen club-os rendezvéneny azzal automatikusan elfogadod, hogy bármikor készülhet rólad fotó, videó vagy bármi amit közzé is tehetünk. 

  • Grey Facebook Icon

© 2019 Mercedes Benz W123 Club Hungary. A régi weboldal ide kattintva érhető el.

  • W123Club Hungary

124 váltó 123-ra - Taki

A váltókról különösebben nem akarok írni, hiszen a mai internetes világban oldalak tömkelegét lehet találni ebben a témában. Aki komolyabban akar vele foglalkozni az bőven találhat szakirodalmat.

A többséget tudom, hogy nem ez érdekli. Azért-a tisztánlátás kedvéért-pár szóban tisztázzunk egy-két dolgot. A négy és ötsebességes váltok között mi a különbség? Persze tudom a fokozatok száma, de én nem erre az egyértelmű dologra gondoltam. A négyes váltóban a 4. fokozatot direktnek nevezik. Ez azt jelenti, hogy a váltónak csak forgásközvetítő szerepe van a motor főtengelyének fordulatszáma megegyezik a kardán fordulat számával. Az ötös váltó esetében a motor kevesebbet forog mint a kardán, tehát a kihajtás gyorsított. Az hogy mennyivel forog többet a kardán mint a motor azt a váltó fogaskerékáttételeinek aránya szabja meg. Ezek az adatok általában szakirodalomban hozzáférhetőek. A kardán egy további lassító áttételen-difin-keresztűl hajtja a kerekeket.

A Mercedes a multban nem igazán kényeztette el a vevőit az ötsebességes váltók alkalmazásával. A W 123-as esetében- valószínüleg- feláras alkatrész volt, úgymond luxus. Az ötös váltó tehát keményen hiánycikk az öreg vasak esetében. A néha felbukkanó példányok már feltehetően több motort-autót-kiszolgáltak emiatt állapotuk kérdéses, nembeszélve az árukról. Tapasztalatom szerint a váltóért kifizetett összeg és annak állapota nem igazán áll arányban egymással. A megoldás az lehet, hogy az újabb tipusok váltóját kellene- valamilyen módon- a 123-ra felszerelhetővé alakítani. A 123 utáni tipusoknál már jóval elterjedtebbé vált ez a váltótipus.-kivéve talán a 200D-et-ami esélyt ad arra, hogy egy olcsóbb és jobb állapotút vásárolhassunk a piacon..

Térjünk a lényegre. A képeken látható, hogy a kettő váltó -a hosszát leszámitva- szinte teljesen egyformának tűnik. Egyébkén az is de csak kívülről. Ez azért érdekes, mert kettő tervet dolgoztam ki. Az egyik az volt,hogyha a belseje is egyforma akkor a 123-as váltóba átpakolom az ötös váltó fogaskerekeit és még ami kell. Az sajna nem jött össze, mert a belső teljesen más. Eltérnek a csapágy és fogaskerékméretek, a váltóház belülről! Tehát az egyszerübb megoldás kihúzva.

Sajnos a B terv az már nem ilyen egyszerű. A házilagos kivitelezés itt már nem jöhet szóba. A képeket megnézve látható, hogy a kuplungmunkehengernél keresztirányba húzódó kiemelkedés mindkettő váltónál ugyanott található. Eddig a kiöntésig a váltók egyformák -minimális az eltérés- innét jött az ötlet. Vagyis mindkettő váltónak le kell vágni a kuplungharangját és a megfelelőket összehegeszteni.Persze ez nem ilyen egyszerű, hiszen itt méreteket, egytengelyűséget stb. figyelembe kell venni. Az említett művelet már csak megfelelő gépműhelyben végezhető el.A hegesztés elötti gépmunkákat nem részletezem. Van elég bázisfelület, hogy a párhuzamosság megfelelően kialakítható legyen. De mi van a központosítással? Hol hegesszük össze a kettő darabot? Készítettem, egy a képen látható központosítő szeszámot. Ehhez egy diesel hátsó deknit használtam,ami a motor és a váltó között van. A deknit felcsavaroztam a váltóra és a kinyomocsapágy csúszóhüvelyére ráhuztam egy méretes csövet, amit rögzítettem a lemezen. A központósítás tehát megoldódott, lehet hegeszteni.

Gondolom a hegesztés szó láttán sokan elgondolkodtatok. Bírja-e, nem bírja? Eltörik-nem törik? Igazábol ez a használat során fog kiderülni. Emiatt én nem félek. Hegesztettünk mi már ennél sokkal kényesebb dolgokat is -motorváz stb.- és nem volt vele gond. Persze minden előfordulhat.

Tehát a lényeg már készen van. A nyelestengelyt kell még megtoldani, hogy beérjen a lendkerékcsapágyig és gyakorlatilag kész a 123-as váltó. Igaz még össze kell rakni, de ott mindent oda kell visszatenni ahol volt. Persze nem hátrány ha már valaki látott ilyet!

Beszéljünk a költségekről. Azért ez sem olcsó mulatság. Kell hozzá kettő db.váltó, gépmunkák, hegesztés meg egy csomó meló. Amennyiben mindent bolti áron számolunk a végősszeg magasabb is lehet, mintha vennénk egy 123-as váltót. /Azért azzal is van macera: rövid kardán, rudazatok, váltótartró/ Ismétlem a vigasztaló csak egy dolog lehet, hogy van esély egy jó állapotú váltó megvételére.

Én nem mondanám, hogy az ötös váltók nem jók. Cseréltem én már széthajtott négyes váltót is meg ötöst is. Mindkettőnek az alacsony fokozataival volt gond. /ez az én tapasztalatom!/ Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy belevág-e. Nekem elég olcsóra sikeredett, úgyhogy az én esetem nem mérvadó. Hozzáteszem, hogy a használtautón vettem a váltót egy huszasért. Ha én ki tudtam fogni akkor sikerülhet nektek is. Egyébkén ötven körül lehet vásárolni, a többit meg ki lehet számolni. Ezért itt egy segédlet,h ogy mi az ami kell: Az emlitett 2 db váltó. Valamelyikben legyen benne a kuplungmunkahenger, villa és a kinyomócsapágy.

Rudazatok/alakíthatóak/ Kulissza Váltótartó/alakítható/ Rövidkardán Kupluntárcsa/ez már kisbordás/ Km.spirál Gépmunkák,hegesztés

Lényeges dolog még az is,hogy elvileg jó a benzines váltó is. Ha valaki rászánja magát szívesen segítek.

Ui: Tisztában vagyok vele,hogy ezt, amit én most megcsináltam sokan gányolásnak tartják. Lehet,hogy igazuk van. Erre csak azt tudom mondani, hogy nem muszáj, nem kötelező ezt az utat járni. Itt felnőtt emberek vannak, akik el tudják dönteni, hogy mit akarnak. Én úgy döntöttem, hogy ezt megcsinálom és biztos vagyok benne, hogy semmi gond nem lesz vele.

Köszönöm megtisztelő figyelmeteket:

Tisztelettel: Takács Tibor


47 megtekintés