AUTÓINK

Társaságunkban megtalálható gyakorlatilag a teljes 123-as paletta, a kombitól a kupéig, a benzinestől a dieselig, a pirostól a zöldig. Sokan közülünk már az újabb típusok felé is eltolódtak, akadnak 190-esek és 124-es járművek is.

GDPR

GDPR-unk létrehozásakor az egyszerűségre törekedtünk. Ha megjelensz bármilyen club-os rendezvéneny azzal automatikusan elfogadod, hogy bármikor készülhet rólad fotó, videó vagy bármi amit közzé is tehetünk. 

  • Grey Facebook Icon

© 2019 Mercedes Benz W123 Club Hungary. A régi weboldal ide kattintva érhető el.

  • W123Club Hungary

A W123 rugói - SGabo

Minden, amit érdemes tudni, vagy tudni lehet a W123 modellcsalád rugóiról

Egy sokat emlegetett kérdés: milyen rugó kell az én autómba. Innentől már egész másról szól a dolog, hiszen ha a gyárit valaki nem engedheti meg magának, akkor marad az utángyártott, annál pedig a kérdés módosul, "milyen rugó van"-ra és a gyári 32 féle lehetőség azonnal lecsökken 3-ra. Innentől pedig mindenkire rá van bízva, hogy az igényeinek és felszereltségének megfelelően az eredetihez legközelebb állót válassza ki és építse be.

Az eredeti rugótekercsekről sok adat létezik, mindenféle színkódokkal és méretekkel, a cikkben ezek lettek összefoglalva.

Nézzük elsőként a sznkódokat. Kétféle színjelölés van, az egyik a rugó közepén, a másik a legalsó tekerésen van felkenve. A középsővel gyakorlatilag nem kell foglalkozni, az csak a rugó gyártóját jelöli, nekünk az alsó a fontos. Mind az elsőnél, mind a hátsónál ugyanaz a jelentés:

piros -  rövid rugó kék -  hosszú rugó

A fent említett és az alábbi táblázatban látható sok méretet a rugók fölé helyezett gumitányérral tudjuk szabályozni, így gyakorlatilag egy autóba rengeteg féle passzolhat, csupán az alátéttel kell variálni.

A rugó teljes hossza a legalsó nem lapított hajtás legalsó sarkától a felső lapított síkig értendő, az anyagvastagság magának a rugóacélnak a vastagságát jelöli, míg a tekercsátmérő a rugóacél tengely-tengely távolságát adja meg.


És akkor jöjjenek a táblázatok, melyekből kinézhető, melyik rugóhoz, milyen felszereltséghez milyen gumitányért kell betenni.


--- ELSŐ RUGÓK ---


A táblázatok használata: először keressük meg a táblázatot, ami ránk vonatkozik. Fontos, hogy klímás vagy klíma nélküli, illetve hogy erősített vagy nem erősített futómű van az autó alatt. Kombi esetén létezik egy emelt terheléses kivitel is, ahol a hátsó tengely terhelése 1300kg. Ha megvan a táblázat, akkor keressük meg az első oszlopban az autónk kódját (pl: 123 053). Ezután nézzük meg, hogy melyik rugó van az autóban, színkóddal együtt. Ha mindez megvan, akkor a táblázat alján lévő első magyarázatból számoljuk meg, mennyi van az autónkban az ott feltűntetett extrákból és ekkor leolvasható a táblázat 1-4 oszlopából (1. oszlop 1db extra, 2. oszlop 2db extra, és így tovább), milyen és mekkora gumitányér való a rugó fölé. Nyilván ez csak az egyik módja a táblázat felhasználásának, ha valakinek más adat kell, akkor értelem szerűen vissza lehet keresni bármi mást is. Az egyes extrák fordítása minden táblázat alján megtalálható.

Nomrál limousine és coupe kivitelek klíma nélkül

1. napfénytető, automata váltó, állófűtés, rendőrségi kivitel 2. szervókormánnyal szerelve 3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!

Normál limousine és coupe kivitelek klímával

1. napfénytető, automata váltó, állófűtés, rendőrségi kivitel 2. szervókormánnyal szerelve 3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!

Erősített rugózás, emelt hasmagasság, limousine és coupe kivitelek klíma nélkül

1. napfénytető, automata váltó, állófűtés, rendőrségi kivitel 2. szervókormánnyal szerelve 3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!

Erősített rugózás, emelt hasmagasság, limousine és coupe kivitelek klímával

1. napfénytető, automata váltó, állófűtés, rendőrségi kivitel 2. szervókormánnyal szerelve 3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!

Normál T-modell (kombi) klíma nélkül (ohne Klimaanlage) és klímával (mit Klimaanlage)

1. napfénytető, ABS, automata váltó, állófűtés 2. szervókormánnyal szerelve 3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre! 4. az automataváltót nem kell az extrák közé beszámolni

Erősített rugózás, emelt hasmagasság, T-modell (kombi), klíma nélkül

1. napfénytető, ABS, automata váltó, állófűtés 2. szervókormánnyal szerelve 3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre! 4. az automataváltót nem kell az extrák közé beszámolni

Erősített rugózás, emelt hasmagasság, T-modell (kombi), klímával

1. napfénytető, ABS, automata váltó, állófűtés 2. szervókormánnyal szerelve 3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre! 4. az automataváltót nem kell az extrák közé beszámolni

Emelt hátsótengely terhelés (1300kg), T-modell (kombi), klíma nélkül és klímával

1. napfénytető, ABS, automata váltó, állófűtés 2. szervókormánnyal szerelve 3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre! 4. az automataváltót nem kell az extrák közé beszámolni


--- HÁTSÓ RUGÓK ---


A hátsó rugók helyzete lényegesen egyszerűbb. A táblázatok első két oszlopában a szintező nélküli, míg a második két oszlopban a szintezővel szerelt járművek hátsó rugóinak cikkszáma és a gumitányérok magassága olvasható.

Normál kivitelű limousin és coupe
Erősített rugózású, emelt hasmagasságú kivitel, limousin és coupe

1. vonóhorog illetve kék rugók esetén mindig egyel nagyobb gumitányért kell betenni

Normál kivitelű T-Modell (kombi)

a kombi kivitelnél értelem szerűen csak szintezővel felszerelt értékeket tűntetünk fel

Erősített rugózás, emelt hasmagasság, T-modell (kombi)
Emelt hátsó tengelyterhelés (max: 1300kg) T-modell (kombi)

1. vonóhorog illetve kék rugók esetén mindig egyel nagyobb gumitányért kell betenni

Hát valami ilyesmi a rugókérdés összefoglalása.

44 megtekintés