AUTÓINK

Társaságunkban megtalálható gyakorlatilag a teljes 123-as paletta, a kombitól a kupéig, a benzinestől a dieselig, a pirostól a zöldig. Sokan közülünk már az újabb típusok felé is eltolódtak, akadnak 190-esek és 124-es járművek is.

GDPR

GDPR-unk létrehozásakor az egyszerűségre törekedtünk. Ha megjelensz bármilyen club-os rendezvéneny azzal automatikusan elfogadod, hogy bármikor készülhet rólad fotó, videó vagy bármi amit közzé is tehetünk. 

  • Grey Facebook Icon

© 2019 Mercedes Benz W123 Club Hungary. A régi weboldal ide kattintva érhető el.

  • W123Club Hungary

Benzines fordulatszámmérő diesel autóba! - Ata

A diesel motornál egyik legnagyobb probléma a fordulatszámmérőt meghajtó impulzus kialakítása. Ennek egyik legegyszerűbb lehetősége, hogy a generátorról vesszük le a jelet. Ehhez első lépésként szereljük ki a generátort az autóból. A kiszerelt generátort a képeken látható módon szereljük szét.

A szétszerelt generátor 3 fázisú állórész tekercsének egyik lábáról tudjuk levenni a műszerünket meghajtó szinuszjel impulzust. Ez 15,8V váltakozó feszültség, mivel az egyenirányítók előtt kell kivezetni a generátorból. A képen, látható módon forraszunk rá egy vezetéket, és vezessük ki a generátorház hátoldalán. A vezeték másik végére célszerű egy csatlakozót készíteni, hogy a generátor meghibásodása esetén könnyen kiszerelhető maradjon.

A vezetéket célszerű belebújtatni egy pipolán, vagy gumicsőbe, hogy a mechanikai sérülések ellen védve legyen. A szigetelés sérülése esetén zárlat keletkezhet, ami a generátorunkat, illetve a műszerünket is tönkre teheti. Most már összeszerelhetjük, a generátorunkat és mehet vissza az autóba. Ne felejtkezzünk el a szénkeféket tartalmazó feszültségszabályzó visszaszereléséről sem! A generátorról kivezetett vezetéket csatlakozón keresztül vezessük be az akumlátor mellett található gumiátvezetőn az autó utasterébe.

Vezessük tovább a műszerfal alatt a középkonzolon keresztül egészen a kiszerelt műszeregységhez.

A műszer tápcsatlakozója megegyezik az ablakmosó folyadék szivattyújának csatijával, ezért ha esetleg nincsen kéznél bontóból, könnyen beszerezhetjük. A csatlakozón két pólus található az egyik a generátorról kivezetett "TD" impulzus bemeneti pont, a másik "+"a műszert tápláló 12V kapcsolt (gyújtás) feszültség. Ezt levehetjük a biztosíték tábláról, illetve a műszereket is, tápláló többpólusú csatlakozóval ellátott vezeték kötegről is. Ha ezt a megoldást választjuk, akkor a köteg megbontása után a képen is látható PIROS-KÉK vezetékre kell rácsatlakoznunk, és innen kell a ráforrasztott vezetékünket a csatihoz vezetnünk.

Elkészült az új csatlakozó, most már van tápfeszültségünk, és impulzusunk is. A műszernek szüksége van negatív (test) pontra de ezzel nem kell jobb esetben foglalkozni, mivel a többi műszeren keresztül kap testet. Végeztünk a munkánk könnyebbik részével, most jöhet a fordulatszámmérő átalakítása! Ha elég elszántak vagyunk, akkor bontóból, de inkább az Ebay-ról könnyen beszerezhető a w123 Mercedes benzines fordulatszámmérő.

Első lépésként vegyük le a mutatókat. Ez szerencsés esetben kézzel, illetve például villával óvatosan alányúlva könnyen megoldható

Folytassuk a számlap eltávolításával amit, a skálát rögzítő 3db csavar kicsavarása után tudunk megoldani.

Most már hozzáférünk a nyáklapot rögzítő csavarokhoz, aminek eltávolítása után az könnyen kifordítható. Vigyázzunk a műszerhez csatlakozó vezetékekre, illetve a mérőműszer tengelyére.

Ezekre a műveletekre azért van szükség, mert így már hozzáférünk a képen is látható 220nf-os kondenzátorhoz. Ezt a kondenzátort kell kicserélnünk egy 47nf-ra.

Magyarázat: Mivel a generátor több impulzust adott, mint a megszakító ezért az alapjárati fordulatszám beállítása nem volt lehetséges. 700-as fordulatszámnál a műszer kb. 3800-at mutatott, amit a műszeren található hitelesítő pótméter segítségével is csak kb. 2800-ra sikerült levenni. A megoldást az IC előtt található kondenzátor megváltoztatása jelenti. A kapcsolási rajz, és a műszer működésének megismerése után. Amúgy ezzel a művelettel bármilyen benzines fordulatszámmérőt (230-280), bármelyik típusú (230-280cm3) benzines autóba beszerelhetjük. De mi térjünk vissza a diesel autónkhoz, és cseréljük ki a kondit! Most érkeztünk el munkánk legnehezebb részéhez. El kell készíteni a 6000-ig számozott skálát.

Ez történhet úgy:

bontóból szerzünk egy diesel skálát (reménytelen)az általam elküldött skálát kinyomtatjátok egy öntapadós papírra és ráragasztjátok az eredeti skálára124 diesel skálát rágányoljátok (szerintem elég csúnya lesz)az eredeti skála másik oldalára szitanyomási technológiával lehet elkészítetni a diesel skálát

Én a legutóbbi megoldást választottam: Sok-sok nagy szitanyomó műhely elutasítása után végre rátaláltam Lukács László szitanyomó mesterre. Akinek külön köszönetet mondanék, és csak ajánlani tudom mindenkinek, mivel ő volt az egyetlen, aki elvállalta ezt a precíz munkát.

Ha elkészült a skálánk, akkor nincs más hátra, mint a műszer összeszerelése. Csavarozzuk vissza a nyáklapot, majd a skálát, rögzítő csavarokat. Végezetül helyezzük vissza a mutatókat. Elkészültünk a W123 diesel Mercedes fordulatszámmérő műszerrel! Szerintem az eredmény magáért beszél!

Mielőtt végleg a helyére kerülne a fordulatszámmérő el, kell mennünk egy diesel szervizbe, hogy a hitelesítsük műszerünket. A kialakított csatlakozónkat párosítsuk a műszerhez, a házra most egy vezetéket kell kötni, amire "testet" kapcsolunk. A szervizben az előtöltés mérő műszerrel könnyen meghatározzák nekünk az alapjárati fordulatszámot, amihez pontosan hozzáállíthatjuk a fordulatszámmérőnket. A hitelesítő pótméter a műszer bal oldalán található.

Következhet a beszerelés! Remélem a műszeregység kiszerelése senkinek, nem okoz problémát, csavarjuk le az olajnyomás vezetékét, a kilométerspirált, húzzuk le a csatlakozókat, és végezetül hátulról óvatosan toljuk ki az órákat. Csavarozzuk ki az órát tartó négy csavart, és óvatosan emeljük ki. Most végre behelyezhetjük a behitelesített fordulatszámmérőnket. Csavarozzuk vissza a csavarokat, és mehet vissza a műszeregység a helyére!

Csatlakoztassunk mindent vissza a műszerre, különösen az olajnyomás mérő vezetékére ügyelve!

Remélem sikerült egyszerűen, és érthetően leírnom a beszerelés, illetve az átalakítás részleteit. Ha kérdésetek van, akkor a klub oldalain, illetve az emailen szívesen válaszolok mindenkinek. Külön köszönetet szeretnék mondani Németh József mérnökúrnak, aki a műszer átalakításában nyújtott nagy segítséget, illetve mindenkinek, aki szakmai tudását adta a munkámhoz.

28 megtekintés