• W123Club Hungary

Egy csillag újjászületése - Túri Mihály

Mint oly sokan e klubban én is elkötelezett rajongója lettem a W123-nak: Az én piros, kettőnegyvenesem beszerzésének rövid történetét a bemutatkozásomban már közkinccsé tettem.

Úgy gondoltam, hogy ebben az újjáépítési történetben oly sokat segítettek a W123club tagjai Sgabo-val az élen, hogy egyfajta minimum hála a részemről egy ezzel kapcsolatos cikk megírása, amelyet mindamellett, hogy élvezettel olvasgatjátok és nézegetitek, egyfajta segítségként is felhasználhatjátok a szerelés alatt adódó kérdések megválaszolásához, az esetleges akadályok leküzdéséhez. Köszönetem többi részét -reményeim szerint-egyik soros találkozónkon fogjátok tapasztalni, ám hogy ez pontosan mit jelent, az még titok...2010.05.22. Alsóőrsi találkozóig!


Ahogyan a bemutatkozómban írtam, próba nélkül trélerre lapátoltuk a vasat:

Szép vonalak, precízen, könnyen csukódó ajtók sugallták, hogy megfelelő alapról indultunk:

Igyekszem a történetet minél több fotóval színesíteni, bár azokat az élményeket -akár negatív akár pozitív töltetűek- meg sem kísérlem helyettesíteni, amelyben egy ilyen projekt alatt részesülhet az ember. Az eredeti tervek egy kisebb karosszériajavítás szintjére limitálódtak volna, ha abban az időben az egyik lakatos jó barátom nem marad állás nélkül. Ő volt Zsolti, (alias Margit), aki olyannyira tehetséges, hogy már pubertáskora után nem sokkal támasztott fel romjaiból egy Alfa Spidert. Mindamellett, hogy nem a "tákolós" kategóriájú karosszériások táborába tartozik, kellőképpen nagy szeretettel nyúl a huszonhármasok páncélzatához. Summa summárum: Margitnak jól jött a meló, nekem meg Margit. A crew másik tagja a klubtagok között megbújó Kispál Robi, aki szintén ifjúkora ellenére alapos ismerője a típusnak. Ő gyakorlatilag autószerelő faterja 300D-jében nőtt fel. Magát a szakmát tanulta meg azon a Mercedesen. Ez a tanulás olyan szintűre sikerült, hogy az első zsebpénzéből vett egy 280C-t, amelyet szétszedett, mit bontott autót, majd felépített, mint egy újat. Tehát a csapat adott volt. Csak egy harmadik társ hiányzott: őt úgy hívják: "szabadidő". Ennek ellenére a történet elkezdődött.

KAROSSZÉRIAMUNKÁK

A szétszedés pikk-pakk 1-2 nap alatt megvolt. Infúzióhoz, kanüláláshoz, EKG-vizsgálathoz, sebellátáshoz, meg hastapogatáshoz szokott kezeim furcsamód nem bírtak egyetlen patentot, csavart, vagy stiftet beletörni, vagy elszakítani. Ez vajon utal a szerkezet minőségére? A választ döntse el mindenki maga...Igazából a szétszedésben semmi rendkívüli nincs, talán amit meg akarsz tartani, mert szép az autón, arra érdemes a bontásnál ügyelni. Ilyenek pl. a díszlécek, amiket szigorúan csak széles spaknival szabad lefeszegetni, mert iszonyúan sérülékeny a széle és újrafényezett autón rögtön szemet szúr a csipkés szélű díszléc...

Jó tanács: Az elején szánj egy órácskát a nagyi befőttesüvegeinek a kimosására és felcímkézésére, a különböző apró csavarkák és alkatrészek tárolására, szelektálására, mint több napot az összeszereléskor hiányzó cuccok keresgélésére. Alkoholos filccel frankón rá lehet írni az alkatrészcsoportok hovatartozását. N.B: ne pálinkával, mert arra neked lesz szükséged egy jól sikerült nap után a kihűlt műhelyben!

Összességében el lehet mondani, hogy ezek az autók a gyártás során felhasznált anyagok minősége és mennyisége miatt nem nagyon rogynak össze egyszer csak: hipp-hopp. A gyári kéregvastagságú korrózióvédőbevonat alatt elkezdenek ugyan rozsdálni, de az átlukadáshoz, a szerkezeti instabilitáshoz több évtizedes idő kell. Az eredeti terveim nagyjából arról szóltak, hogy itt ott egy kis folt, sárvédőcsere, max. küszöbjavítás és hadd menjen a verda. Ajtók tök jól záródtak, emeléskor semmi hajlás stb. A bontás során jöttek aztán az addig rejtett diagnózisok szépen, sorban...

A bontás során jöttek aztán az addig rejtett diagnózisok sorban. Hangsúlyozom és ezt leendő fiatal tulajok figyelmébe ajánlom, hogy a viszonylag jó kinézetű 1984-es autónál volt mindez. Nagy kérdés volt a "hogyantovább" az előzetes kalkulációtól való nagy eltérés miatt számomra, ekkor győzött meg Robi barátom, hogy inkább tovább tartson a projekt, de így az elkövetkező 20-30 évre csináljuk az autót. Ezt szintén ajánlom mindenkinek megfontolásra:


NEM FOGJÁTOK MEGBÁNNI! ÉLVEZET CSINÁLNI ÉS LÁTNI, HOGY ALAKUL A KEZEID ALATT A VERDA. NÉHA MÉG AZT IS ÉRZED,HOGY LELKE VAN...


Persze nem fenékig tejfel a történet mert bizony sokszor ott van az a bizonyos gombóc a torkodban, főleg, amikor ilyet látsz, miután lebontottad a sárvédőt:

Ha pedig  rendelkezel egy olyan kezű karosszériaszobrásszal, mint pl. az én Zsoltim (alias Margit), akkor együtt fogtok örülni az olyan sikereknek, mint a következő képen látható: Mellesleg finansziális szempontból sem mindegy , hogy boltban veszed meg, vagy elkészíted a hiányzó fémet. Így aztán együtt tudtunk örülni a jól sikerült résznek:

Ugyanez egy kicsit közelebbről:

Volt aztán néhány elkeserítő élményünk a már fentebb említett korrózióvédő bevonat alatt: kívül ne nagyon látszik semmi az avatatlan szemnek:

Ekkor jönnek a kellemetlenebb élmények és ismét nem várt kalkulációk...mert ugye így nem szeretnéd te sem hagyni:

De aztán egy nagy levegő és mehet a Bárdihoz, Unixhoz, vagy éppen a Viannohoz a megrendelésed. Ezeket a cégeket nyugodt szívvel ajánlom mindenkinek, bár nekem egy kapocsnak köszönhetően a Pappastól is sikerült beszereznem egy két apróságot...DHL, vagy GLS kopogtat, csomag átvesz, Margit beindul és íme:

Ahogy haladtuk a lakatosmunkákkal, bizony előkerültek a régebben elvégzett "taknyolások" is. Ilyenkor omlik össze az az elképzelés benned, ami a német precizitásról alkottál. Szóval az autó előéletét felgöngyölítve, sajnos bizonyítást nyert az a tény, mely szerint "Güntheréknél" is divat a ráfoltozás gyors és igénytelen munkája, ami azután egy felszín alatti durva korrózióval bosszulja meg magát a sokadik tulajnál...jelen esetben nálam, ahogy a képeken is látható:

Margit drótkorongozást követő hosszas és elkeseredett káromkodása az "úristenmitvállaltaménbe" sóhaj kíséretében,  flex előugrik, hidegvágó csattog a sűrített levegőtől, CO beizzít, és íme: az eredmény már látható is a következő fotón:

Az ablakfészkek, -különösen a hátsó- is elkeserítő állagúak voltak. Itt jött a képbe Robi faterjának Egymilliós (nem forintos, hanem kilóméteres felújított, majd balesetes öreg) 300-asa, amelyet donornak használtunk azokon a részeken, amelyek kereskedelmi forgalomban nem kapható idomok voltak korrodálva, vagy éppen vastagon gittelve. A donorról tiszteletre méltó előéletére való tekintettel kegyeleti okokból nem készültek képek...

A "transzplantáció" utáni pillanatok. A "szervkilökődés" kérdése ilyen illesztések és összedolgozás mellett számomra nem voltak kétségesek egy pillanatig sem! Íme:

Amit lehet, persze hagytunk az eredeti állapotában. Mint köztudott, kapható a kereskedelmi forgalomban ajtó-javítókészlet, kitartó keresgéléssel-bár elvétve, de található hibátlan donor ajtó. (Érdemes keresgélni!!!)

A hátfal kívülről kifejezetten épnek tűnt...Ám a kábeltakaró lemez eltávolítása és a hátsó lámpatest kiszerelése után itt sem volt kérdés a mindössze 13.000 HUF áron kapható hátfal cseréje:

A kettőnegyvenesem új hátsó fertálya:

Egy örökérvényű jótanács: Munkád gyümölcsét hosszabb távra konzerválhatod a megfelelő varrattömítésekkel: Mi kétkomponensű rugalmas Terrostat-ot használtunk. Ezen a ponton értünk el a 2. fejezethez: indulhatunk a fényezőműhelybe, ám mielőtt trélerre raktuk kapott egy gittmentes bontott gépháztetőt kemény ötezer pénzért...

Part 2.: Alapozás, fényezés:

Mielőtt ebbe belefogsz, végezd el az alján és az üregekben a megfelelő korrózióvédelmet. A WÜRTH-termékek elég jó minőségűek és nem a legdrágábbak. Ne sajnáld a mennyiséget, hadd csorogjon ki a felesleg:

Az alvázvédő rugalmas gumiszerű bevonatot képez a kocsiszekrény alján, ami messze nem éri el a gyári réteg minőségét, de jó pár évig megvédi kedvencedet az alulról jövő attak-tól:

Miután a korrózióvédelemmel megvoltunk, elkezdődhetett a fényezés.Első és legfontosabb jótanács!  Ezen a fejezeten ne spórolj! Szerencsésnek mondhatom magam, hogy a környék egyik legszebben dolgozó szakemberéhez került a "PIROS"! A stabil és tartós fényezés alapja,a megfelelő felület-előkészítés. Esetünkben kétkomponensű alapozóval történt.  Egy veteránautó-építő jóbarátom szerint ez rendkívül fontos a huszonhármasoknál!

A felvitt alapozóréteg többszörös csiszolás és felületkiegyenlítés után került fényezőkamrába:

A szín a Lesonal által forgalmazott gyári adatok alapján kevert Signalroot 568-as lett: A fényezés során külön ügyeltünk a csomagtér izolálására, amely természetesen a gyári szürke színűre lett kifújva:

Az alábbiakban pár felvétel a fényezés minőségéről. Szerintem ezen az alapszínen rendkívül elegánsan fog mutatni a sok krómfelület, ami a W123-asok sex-appeal-je.

A csomagtér belseje természetesen az eredeti szürke színt kapta vissza. Sokszor láttam már színre fújt okádékot.

A festés után így nézett ki a drágaságom. Elég kopaszan, de még így is szemet gyönyörködtetően:

Part 4. A MOTOR

Itt érkeztünk el egyik leghálásabb és a fórum lapjain is legnagyobb elismerést kiváltó fejezetünkhöz, a motor külső rendbetételéhez. Igen, a külsőhöz, mert valójában belül az égéstérben a motor hangja alapján rend volt. Az adagoló, szelephézagok beállítása, a Nippondenso porlasztócsúcsok behelyezése után, a szelepszárszimmeringek cseréjét követően még ilyen romos kinézete mellett is gyönyörűen ketyegett a kettőnegyvenes.

Szerintem az a motor, amely 6 éves állás után a benne levő fáradt üzem,-és kenőanyagok ellenére első kísérletre beindul és egyenletesen jár az első mp. után, szóval ott túl sok gond nem lehet. És ez az állapot a fenti műveletek elvégzése után csak tökéletesedett. Bár lehet, hogy a rutin kompressziómérés elhagyása mulasztás volt, a 2009. február eleji mínusz 8-10 fokos hidegben röffenő mocinak elég jó a perspektívája...A csilli-villi motorhoz méltó bölcsőt kellett kialakítanunk:

Igen-igen a képen néhány baki felfedezhető-pl. az alaposságot és igényességet megkérdőjelező "színrefújt" lengéscsillapító felfüggesztése. Mea culpa:-korábbi fényezési hiba!!! Mindenki megnyugtatására: el lettek tüntetve!!! A motor lecsupaszítása után a fémcsiszolást követően homokfúvás, majd vasprimer bevonat után hőálló alumíniumfesték került felhordásra, amelyet hőkezeléssel stabilizáltak az anyagon. A "mágnest vonzó" alkatrészeket sárgahorgannyal futtattuk be. Barátom csinálta, kontakt nálam: Mobil:20-568-3866. A szelepfedél polírozását nevetséges áron csinálta egyik korábbi betegem, egy idősebb szaki, nevetségesen olcsó árért: ...inkább le se írom, mert e sorok olvasását követően folyamatosan csörögne a telefonja...

Az alábbi alkatrészek közül egy két igen kényes és nagy belső tisztaságú  van pl. szervószivattyú, tehát a technológia során vigyázni kellett a megfelelő izolálásra, tömítésre. A művelet során bekerülő homok később megbosszulja magát! Természetesen üzembehelyezés előtt is át lettek fúvatva, öblítve...

A következő képen látható generátor és önindító belsejében levő funkcionális egységek közül is cserés volt, amely ezt igényelte a csúszógyűrűktől kezdve a csapágyakon át a bronzkefékig. Ez egyébként 22 pénzt kóstált, amely nem vészes tétel, de többedmagával alattomosan duzzasztja azt az összeget, amelyet egy, a nejem által nem hozzáférhető excel-táblán göngyölítek...

Hát igen: a fenti polcban rengeteget gyönyörködtem, sokadmagammal. Ekkortájt jutott sokszor eszembe: Milyen jó érzés, hogy belefogtam! A (Sgabo által elnevezett) "láthatóságimellény-színű" ventillátorlapát O.T. vizsgán biztos bukta, de nekem  nagyon tetszik és hát ebben a feltűnő színben kisebb az esély egy ujj-amputációra is, nemde?

Az összerakás előtt érdemes egy kis időt szánni a csavarok szelektálására-megelőzendő a kellemetlen visszabontásokat! Kispál Robi ezen művelet alatt nézhetett ki úgy, mint húsz éve, amikor a nappalijuk szőnyegén nagyterpeszben ül a karácsonyfa előtt és a lábai között levő építőjátékkal babrál. Édes, nem...? A szőnyeget itt helyettesítő Bárdis-zacskó és a W123 alkatrészek hordoznak némi burkolt ellentmondást. Mi W123 fanok jól tudjuk, hogy a képen látható alkatrészek, vélhetően az elkövetkező 20-30 évre készültek, tehát az emblémán többszörösen promotált egy év garancia e tekintetben irreleváns tényező:

A legnagyobb gondossággal és szeretettel végzett munkába is csúszhat baki, amit a weboldal autentikus látogatói rendre ki is szúrnak. Nos, a következő képen mi ez a baki, -hogy egy kicsit interaktívvá tegyük ezt a cikket?

A blokk izolálása, festése után (Schuler PRIMA hőálló mattfekete aerosol) következett annak feldíszítése. Érdemes apró figyelmet szentelni a tömítésekre azokat némi géllel kiegészíteni. pl: F.B.S. Nem kell a teljes töm.grn.-t megvenni! Én tételes listát küldtem a VIANNO-nak, akik 8600 HUF-ért összeállították a kollekciót. Robi precizitása itt sokat segített. Néha erősebb mozgatórugó ez a srác, mint a saját akaratom!

Ezt a kis csövecskét én simán kihagytam volna a horganyzás-csomagból. Pedig milyen kurva jól néz ki!  A felület előkészítésnél tessék vigyázni, vékony a fala, ennél fogva majd a próbaüzemnél kezd el az amúgy szép kis "aranycsövecske"könnyezni. (utólagos bejegyzés-a szerk.)

Ha Robi nem teszi szóvá, bizony a kipufogó torok öntvényének a bronzcsavarjain sem fordult volna annyit a drótkorong. Milyen igaza volt! A kétkedőknek tessék:

Amikor egy ilyen kinézetű motorblokkra ránézel és elgondolkodsz azon, hogy az egész az apró részleteken múlik, nos akkor határozod el azt, hogy az összes többi munkafázis során a tökéletességre fogsz törekedni! Ezeket a töltéseket általában mindig akkor várd, amikor már eléggé magad alatt vagy!

A következő oldalnézeti képen még jól látszik az érintetlen olajteknő, amelyet fel fogunk polírozni, persze nem tükrösre, de méltóan a többi részegységhez! Az adagolót olyan jól sikerült még a régi helyén beállítani, hogy nem vettük le, természetesen ennek is kijár majd az, ami a karternak...

A motorszerelő állvány nagyon jó szolgálatot tett. Szakmai ártalom, de nem találok más hasonlatot, mint azt, hogy kb. úgy álltunk a blokk elé, mint a nőgyógyász a "Sárika lábai közé" Szóval no térdelés, görnyedés, meg derékbecsípődés. Elegánsan kézre állt minden, mint a kisműtőben! Csak a fehér köpeny hiányzott...


0 megtekintés
AUTÓINK

Társaságunkban megtalálható gyakorlatilag a teljes 123-as paletta, a kombitól a kupéig, a benzinestől a dieselig, a pirostól a zöldig. Sokan közülünk már az újabb típusok felé is eltolódtak, akadnak 190-esek és 124-es járművek is.

GDPR

GDPR-unk létrehozásakor az egyszerűségre törekedtünk. Ha megjelensz bármilyen club-os rendezvéneny azzal automatikusan elfogadod, hogy bármikor készülhet rólad fotó, videó vagy bármi amit közzé is tehetünk. 

  • Grey Facebook Icon

© 2019 Mercedes Benz W123 Club Hungary. A régi weboldal ide kattintva érhető el.