• W123Club Hungary

Hátsó futómű szerelés - SGabo

A cikket olyanoknak szánom, akik eddig nem vették a bátorságot, hogy saját maguk szereljék a hátsó futóművet. Bátorság és türelem, mert semmi ördöngősség nincsen benne!

Ezeket a műveleteket mutatom be:

rugócsere, lengéscsillapítócsere, olajcsere a difiben, féltengelycsere

Nézzük, mi kelle hozzá:

krokodil emelő (tetejére ronygot raktunk, hogy ne sértse fel az új alvázvédelmet)két bakegy akna (bár ment már e nélkül is, de akkor fekvős buli volt)crova készlet és egy 14-es imbuszfejzégergyűrű fogó

Akkor lássuk:

Nálunk lényegesen egyszerű volt a helyzet az előkészületekkel, mert az autó teljesen szétszedett állapotban volt. De semmi kunszt nincsen a dolgoban, mert egyértelműen látszik mi van útban és mi nincs. Le kell engedni a kipufogót, el kell engedni a kardánt, amihez pár takarólemez leszedése is szükséges. A fel-le emelgetés közbeni sérülés elkerülése érdekében célszerű a kis stabilizátor rudak alsó elengedése is. Ha ezek megvannak, akkor mehetünk tovább: Egy imbuszkulcs segítségével engedjük le az olajat a difi oldalán található lyukon keresztül. Régi difiolaj nagyon büdös, orrokat kéretik befogni, illetve a ruhából csak igen sokadik mosásra jön ki. Ezek után készítsük össze a bakokat, majd a difinél fogva szépen emeljük meg az autót. Természetesen az elejét ékeljük ki megfelelően. Mi a bakokra is raktunk rongyot, hogy ne vágjuk oda az alját, de ez csak a mi heppünk. Megemelve az autót szépen toljuk alá a bakokat mindkét oldalon.

Miután leengedtük a gépet a bakra, magyjuk alatta az emelőt és vegyük ki a difi egyik csavrját és cseréljük ki jó másfélszer hosszabbra. Ezután szépen engedjük ki a másik három csavart, majd végül a negyedik hosszabbat is. Ez a művelet helyettesíti a rugóösszehúzót, mert ha elengedjük a négy csavart, akkor a difitől elrúghatja magát a kasztni a rugók állapotától függően. Nálunk eléggé erősek és meg is vannak nyúlva egy év kihagyás után, így ez a hosszúcsavar dolog bejött. Amúgy nincs sok eltérés, mert a difit emelve a kasztnitól kb. 2cm-re kezdi el a rugó az egészet emelni, szóval lehet másnál éppen bele is megy a rövid csavar is.

De térjünk vissza oda, hogy le van engedve a difi, a kocsi pedig fel van bakolva. Ekkor vegyük kezünkbe a crova készletet és ha jól emlékszem, akkor 15-ös fejjel szedegessük le szépen a hátsó deknit tartó csavarokat. Valamennyi olaj még össze tud gyűlni így is, úgyhogy legyen kéznél géprongy az itatáshoz.

Elég valószínű, hogy jól odaragadt már a helyére a fedelünk, úgyhogy a hátsó gumibakra mért kis ütésekkel nógassuk egy picit.

Nekünk már a szétszedéskor elfolyott (azt hittük...) az összes olaj, mert egy időben fejtetőn volt tárolva a teljes hátsó futómű, és a szellőzőn keresztül szublimált az anyag... de nem. maradt még benne bőven és ennek meg is lett az eredménye a kupak leszedése után...

A rendszert érdemes kitörlgetni gépronggyal, vagy igen óvatosan felitatni az olajat valami papírtörlővel, vigyázva, hogy ne szakadjon el és ne maradjon benn. Szintén érdemes ilyenkor rápróbálni a betöltőnyílásra is, mert ez nálunk csak a második imbuszkészlettel jött ki, az első megadta magát (14-es).

Ha csak a kíváncsiság hajt minket és szép tiszta difit szerettünk volna, akkor szépen kezdjük el összerakni az egészet fordított sorrendben, de ha féltengelycserére vágyunk, akkor most jön a lecc rákk! A difin belül látható két kis rögzítő gyűrű, ami a két féltengelyt rögzíti a helyére.

Ezt ki kell bányászni a helyéről vagy egy zégerfogóval, vagy a mi módszerünkkel (ha nincsen zégerfogó). Vékony drótot fűzzünk át rajta, hurkoljuk meg a végét, majd egy nagyobb valamivel (nagy csavarhúzó) betámasztva, határozott mozdulattal húzzuk le a tengelyről.

A kis cuccokra vigyázzunk, mert igencsak elkallódhatnak.

Itt jön egy kis csavar a dologban, mert a mi géltengelyeink teljesen széthullottak már és nem volt nagy kaland kihúzni őket a helyükről. A kerékagyban amúgy van középen egy csavar, amit a kis középső kupak levétele után egy 13-as kulccsal ki tudunk venni a nagy lapaj alátéttel és a kb. 10cm hosszú távtartócsővel együtt. Lényegében ez fogja a kerékagyba a féltengelyünket. Ha leszedtük a difiben a gyűrűt, meg kiszedtük ezt a csavart, csak ki kell forgatni a helyéről a cuccot.

Vigyázzunk, mert a difi felöl van még egy kiegyenlítő alátét is a tengelyen, ezt lehetőleg ne hagyjuk szétgurulni és a kis zégerszerűséggel együtt rakjuk el jó mélyre. Ha felújítani küldjük féltengelyünket, akkor ahhoz nem kellenek ezek, tehát jobb ha megőrizzük őket a beszerelésig.

Jelenlegi állapotban igen könnyű a rugócsere, a lengéscsillapítócsere, stb. Ezekhez a féltengely kibarkácsolása nélkül is hozzáláthatunk, mégpedig akkor, mikor kikcsavaroztuk a difit. Még fent a magasban vegyük le a kerekeket,és engedjük el a lengéscsillapító felső csavarjait.

Majd ezután szépen engedjük le az egészet és máris elérhető a rugó, a rugósapka, illetve a lengécscsillapító is. Ezeknek cseréje adja magát. Elképzelhető, alábakolástól függően, hogy a difi alól még az emelőt is ki kell szedni, de ez már megy kézzel is. A visszarakás ugyanez csak fordítva. Itt jó ha van egy segítségünk, aki a visszaemeléskor segít irányba helyezni a lengéscsillapító felső rúdját, mert lentről szinte képtleneség azt helyzetbe hozni. Még egy gondolat a rugótányérról. Az új teljesen olyan, mintha nem is a rugónkra gyártották volna, olyan kicsinek tűnik. Azonban ha a megnézzük van rajta egy kis bevágás, ahovabefűzve a rugó első tekeredését, mint egy kupakot rá bírjuk csavarni a peremet a helyére.

Nos ha megvagyunk minden eddigi dologgal, akkor térjünk vissza a féltengelyek visszarakásához. Rugók a helyükön, lengéscsillapítók dettó, difi leengedve, kerekek vagy fent vagy lent, ez tetszőleges, bár a kerék nélküli szerelés ad akkora játszóteret, hogy a féltengelyt simán be tudjuk játszani nagyobb bontás nélkül is. Ez a szerencsésebb, én most leírom azt a verziót, haminden kötél szakad.

Ugye difi lent van, dekli szintén. Dugjuk be a két féltengelyt úgy, hogy nem felejtjük el felhúzni rájuk azt az ominózus kis alátétet. ha bent van, akkor kis hegyes orrú fogóval helyezzük a kis zégert a vájatba, majd mikor picit megszorul, akkor engedjük el és üssük rá a tengelyre egy célszerszámmal. Én erre egy a zéger fülénél éppen nagyobb crovafejet használtam csavarhúzószárral megtoldva. Mikor mindkét oldali zéger fent van, akkor visszatehetjük a deklit. Távolítsuk el a régi tömítést.

A visszarakás előtt szépen kenjük meg tömítőanyaggal, mi erre Loctite pasztát használtunk. Hőálló, stb. Nem kell túlzásba vinni, mert a felület nagyon szépen köszörült, egészen biztosan jól fog zárni.

Ha a dekli visszament, akkor egy crova kulccsal engedjük le a hídról a difit. Felülről megközelíthetőek a csavarjai. Ha lent van, akkor a difit kicsit az autó eleje felé mozdítva simán betolható a két féltengely a helyére. ehhez a művelethez jó ha van némi segítségünk, de nem feltétel. Az akna ugyancsak célszerű, de be lehet vergődni simán fekve is.

Ha már bement a kerékagyba is a féltengely, akkor húzzuk vissza lukra a difit és melejük fel a helyére, majd felülről rügzítsük új alátéttel és önzáró anyákkal (4db). Ha ezzel megvagyunk, akkor mehet fel a difi, a kerék, majd mehet le az egész a bakról. El ne felejtsük az agy felől is visszatennia rögzítőcsavart a nagy alátéttel és a távtartóval együtt.

Készen is vagyunk mindennel, már csak az olajbetöltés marad. A leeresztőcsavart rakjuk vissza, ha egyáltalán kivettük és nem az ölünkbe borítottuk az egészet. Ezután egy ki injekciós tűvel meg slaggal, vagy egyéb cuccal töltsük fel a difit a felső lukon keresztül. Űrtartalom kb. liter ATF hajtóműolaj.

És végül pár ide kapcsolódó csavarmeghúzási nyomatékérték:

difi felső rögzítőcsavarjai (4db hatlapfejű): 30Nm difi felfogató gumibak két nagy csavarja (2db hatlapfejű): 120Nm difi olaj betöltő csavar: 40Nm difi olaj leengedő csavar: 40Nm féltengelyrögzítő csavar kerékagy felől (M8/M12): 30Nm / 95Nm difi deklicsavarok: 45Nm hátsó lengéscsillapító alsó csavarjai: 45Nm hátsó lengéscsillapító felső csavarjai: tövig le kell tekerni amíg a menet tart

Hát azt hiszem ennyi. Ha valamit kihagytam, vagy hülyeséget írtam jelezzétek! :)) üdv: SGabo

0 megtekintés
AUTÓINK

Társaságunkban megtalálható gyakorlatilag a teljes 123-as paletta, a kombitól a kupéig, a benzinestől a dieselig, a pirostól a zöldig. Sokan közülünk már az újabb típusok felé is eltolódtak, akadnak 190-esek és 124-es járművek is.

GDPR

GDPR-unk létrehozásakor az egyszerűségre törekedtünk. Ha megjelensz bármilyen club-os rendezvéneny azzal automatikusan elfogadod, hogy bármikor készülhet rólad fotó, videó vagy bármi amit közzé is tehetünk. 

  • Grey Facebook Icon

© 2019 Mercedes Benz W123 Club Hungary. A régi weboldal ide kattintva érhető el.