• W123Club Hungary

Mechanikus tetőablak szerelés - jacika

Néhány szóban a mechanikus tolótetőről.

(És mindenkinek javaslom, tapasztalatai szerint bővítse!!!!)

Esetemben eredetileg a tetőablak ugyan nem ázott be, de mivel az autó nem mai darab, el akartam kerülni, hogy ennek bekövetkezte váratlanul érjen. Ehhez első körben kiszedtem a tetőablakot, kicseréltem a tolótető gumitömítéseit, és kifúvattam az (első) lefolyókban levő vízelvezető járatokat.

A tetőablak szerkezetét egy "tepsibe" rejtették a gyáriak, amely a tetőkárpit alatt szinte a teljes tetőlemez felületét lefedi. Ennek a tepsinek a négy sarkában: elöl 2, hátul 2 db vízelvezető nyílás van, amelyek gumicsöveken keresztül a szabadba vezetik a tetőablak nyílásán becsorgó vizet. A gumicsöveket az A-és C-oszlopokon belsején keresztül vezetik el. Tévedés azt hinni, hogy a tetőablakra szorított gumikéderek zárják el a víztől a tetőablak szerkezetét!!! Csupán "megszűrik" a becsorgó vizet és nagyobb szennyeződést nem engednek a tepsibe.

A vízelvezető nyílásoknál sok rozsdapor gyülemlett fel, ezek azonban nem zárták el a vízlefolyást a gumicsövek irányába. Miután azonban a felhalmozódott rozsdaport, üledéket a nyílásokból eltávolítottam, azok helyén láthatóvá vált a "tepsi" vízelvezetőinek perforáltsága egy helyen (vicces, de eddig pont a lerakódott rozsda gátolta a víz befolyását az utastérbe). Következmény: a teljes tepsit le kellett venni, hegeszteni kellett az egyik "csonkot, amelyre a vízelvezető gumicsövek csatlakoznak. (30 év után ezt a pici rozsdát talán megengedem az autómnak…)

A tepsi leszereléséhez eredetileg NEM kell külön kiszedni a tetőablakot. A szélvédők is maradhatnak a helyükön. Javasolt minél melegebb időben elkövetni eme bűntettet. 1.) A tetőkárpitba szerelt kapaszkodók kiszerelése: a csavarokhoz úgy lehet hozzáférni, hogy a fogantyúk szélein kis csavarhúzóval a fogantyú bevonata alá nyúlva kifordítjuk a csavarokat fedő műbőr "nyúlványokat". 2.) az ajtónyílásokon levő vastag, textilbevonatú kéderek leszedése, alatta a tetőkárpit széleinek lehúzása az ajtónyílásokról. 3.) A tetőnyílás bal és jobb szélénél a tetőkárpit a tolótető sínje alá be van fordítva. Ezért a tolótetőt hátra kell húzni, a tetősínben elhelyezkedő csavar ok meglazítása. (csak meglazítani!), sajnos a legelöl levő kis csavar úgy tudom, gyakran be van rohadva, jó eséllyel el fog szakadni. (…ez van….) Utána a tetőkárpit jobb és bal szélei kifordíthatók. 4.) A tetőnyílás első szegélyénél levő szegőléc (polírozott) eltávolítása. 5.) A napellenzők, tükör leszedése (utóbbi erőfeszítést igényel, érdemes oldalirányba nyomva "kifordítani a helyéről", majd a tükröt tartó konzol lecsavarozása. A napellenzők konzoljába (ez az az alkatrész, ami közvetlenül az első szélvédő mögött az utastér teljes szélességében takarja a tetőt) középen beépített belső világítás burkolatának kipattintása a helyéről, ahol az elektr. csatlakozót le kell húzni. 6.) Ezután a napellenzőket tartó konzolt előrefelé tolva, a konzol elejét lefelé billentve azt kiszedni a helyéről. Vigyázat, ÓVATOSAN!, Ez a formanyomott alkatrész a hajlításra érzékeny, ha "megtörik, örökre megmarad a törésnyom. A konzolt 2 db, hátrafelé nyíló, a konzolhoz ragasztott "villa" rögzíti a tetőhöz a szélein, ezek nekem leszedéskor letörtek (hiába, 30 év után nem tartott már erősen) de utólagosan visszaragaszthatók (pl. palmatex, v hasonló ragasztóanyag). 7.) A tetőkárpitot elölről hátrafelé haladva lehet lefejteni a "tepsiről" Elöl 1-1 db műanyag patentet kell kifordítani a szélvédőhöz közel. A tolótető nyílásának 2 szélén a vékony szivacsréteg a "tepsiről" leakasztandó (mindkét szélén van egy-egy "horog", amibe a szivacs bele van akasztva) 8.) A C oszlopok kárpitozását vegyük le, ott található 1-1 patent mindkét oldalon, amely a tetőkárpitot a C oszlophoz szorítja. Vegyük le a patentot.

(Eddig, ha mindent jól csináltunk, és semmit sem hagytam ki, akkor a tetőkárpit félig le van bontva, a tetőnyílás hátsó pereme fogja még a tetőkárpitot.)

9.) A tetőnyílás hátsó pereménél a tetőkárpit szintén be van fordítva a tetőkárpit alá.. Ennek kifordításához keressünk 1-2 alkalmas kialakítású fogót, a fogó száját tisztítsuk gondosan meg (különben ott marad a nyoma a tetőkárpiton)! Kérjük el párunk/anyuci hajszárítóját, csukjuk magunkra a kocsi összes ajtaját, ablakot felhajtani és kezdjünk el a 30 fokos nyári melegben becsukott ablakok mellett tetőkárpitot melegíteni hajszárítóval (ááá, senki nem néz majd hülyének…). Minél melegebb, annál jobb. A tetőkárpit azon részét kell teljes szélességében, egyenletesen felmelegíteni, amely a tetőnyílás mögött helyezkedik el. Ezzel a hő hatására könnyebben nyúlik majd a tetőkárpit, amikor ki akarjuk fordítani azt a tetőnyílás hátsó szegélyéből. Ha ezt nem tesszük meg, elszakíthatjuk a tetőkárpitot! Amikor már egyenletesen jól felforrósítottuk a tetőkárpitot, akkor fogót a kézbe és a tetőkárpit egyik szélétől a másik felé haladva gyorsan húzogassuk ki a tetőkárpitot ebből a "falcból" (Ezen lépés miatt érdemes szét - és összeszerelést is meleg időben végezni. Hidegen nem nyúlik olyan jól a tetőkárpit.) 10.) Még egy kereszttartó pálca van a tetőkárpitba befűzve a hátsó ülések feletti szakaszon. Ezt hátrafelé nyomva lehet kitolni a helyéről - egyik szélén elkezdve, esetleg erre alkalmas fogóval rá lehet segíteni. Ha minden jól ment, a tetőkárpit ezzel annyira ki van bontva, amennyire szükséges. 11.) a tepsi 4 sarkában levő gumicsövet húzzuk le a tepsiről. Fogóval ide-oda csavargatva a gumicsövet, lassan le lehet húzni őket. Vigyázat, a nyílásokból rozsdapor szóródhat a kárpitozásra!!! 12.) A tepsit jónéhány csavar fogja a tetőhöz, ezeket le lehet szedni. De a B oszlop táján levő 2 csavart legutoljára szabad csak kivenni a köv. módon. Az első ülések támláit döntsük teljesen hátra, az üléseket/utasteret teljesen terítsük be pokrócokkal. A tepsi kiemelése az utastérből legalább 3 embert igényel. A 4 ajtó ablakait lehajtjuk, 2 ember fogja a tepsit a 2 szélén - az ablaknyílásokon keresztül, a 3. kihatja a maradék 2 csavart. Utána le lehet engedni a tepsit (a tolótetővel egyetemben) az ülésekre. A tepsit az első ajtó nyílásain keresztül 2-3 ember tudja kivenni, vigyázzunk, nehogy megsértsük a műszerfalat, kárpitozást, szűk a hely! 12+1.) A vízelvezető gumicsövek szabadon hozzáférhetők, tepsi nélkül. Ellenőrizzük, hogy mind a 4 csövön keresztül akadálytalanul folyik-e a víz a szabadba.

Szabad a pálya a hegesztgetéshez ill. a tepsi karbantartásához, rozsdátlanítás, zsírzás, stb.. Visszafelé az összeszerelés ugyanez, értelemszerűen, nem ördöngősség. Néhány dolgot érdemes figyelembe venni: - A tepsi visszacsavarozása néhány csavarnál némi erőlködést igényelhet, elég rövid egyik-másik csavar és nem éri el a menetet, nyomni kell felfelé. De vigyázat, nehogy rosszul hajtsuk be a csavart és lenyírjuk a menetet! A vízelvezető csövek alá ne kenjünk zsírt vagy síkosító anyagot beszereléskor. Akkor könnyebben megy fel a helyére - de később könnyebben csúszik le… - A tepsi beszerelése és a gumicsövek visszaszerelése után tartsunk próbát:öntsünk vizet a tepsibe - elvezeti a vizet vagy csöpög még valahol??? Ne a zárt tetőablakon keresztül próbálgassuk, inkább nyissuk ki és öntsük a vizet közvetlenül a tepsibe egy kancsóval. - A napellenzők konzoljának beszerelésekor is óvatosan járjunk el. - A visszapillantó tükör bepattintása nagy erőkifejtést fog igényelni.

Remélem, nem hagytam ki semmit. Jó munkát!!!!!

43 megtekintés
AUTÓINK

Társaságunkban megtalálható gyakorlatilag a teljes 123-as paletta, a kombitól a kupéig, a benzinestől a dieselig, a pirostól a zöldig. Sokan közülünk már az újabb típusok felé is eltolódtak, akadnak 190-esek és 124-es járművek is.

GDPR

GDPR-unk létrehozásakor az egyszerűségre törekedtünk. Ha megjelensz bármilyen club-os rendezvéneny azzal automatikusan elfogadod, hogy bármikor készülhet rólad fotó, videó vagy bármi amit közzé is tehetünk. 

  • Grey Facebook Icon

© 2019 Mercedes Benz W123 Club Hungary. A régi weboldal ide kattintva érhető el.